10 tips om bij TEDx te kunnen spreken

Het podium van TED-events is voor sprekers wat de Champions League voor voetballers is. Het hoogste podium! Sprekers worden uitgenodigd de presentatie van hun leven te geven over een idee dat verspreid moet worden. En als je daar als spreker mag staan, word je gezien als hoogwaardig of kwalitatief. In de praktijk is het lastig om dat podium te halen. Waarom is dat? En hoe kun je jouw kansen vergroten?

TED staat voor ‘Technologie, Entertainment en Design’ met als missie het verspreiden van ideeën. De organisatie biedt sprekers het podium om begrip en bewustzijn te kweken en toepassingen van de wetenschap te laten zien die kunnen bijdragen aan een betere wereld. Zo is TED uitgegroeid tot een event dat ook op lokaal niveau kan worden georganiseerd. Daarvoor dient er een licentie aangevraagd te worden en moet de organisatie volgens de huisstijl van TED handelen.

Waarom is het lastig om op het podium te komen?
De licentiehouder stelt vaak een team samen. Dat team bepaalt of ze zelf sprekers benaderen of dat er via een selectieprocedure sprekers worden gekozen. Als spreker ben je dus afhankelijk van die organisatie en moet de smaak maar net op jou vallen. Inmiddels zijn er boeken verschenen met tips en tricks over hoe je een TED-spreker wordt. De organisatie zelf heeft een lijst opgesteld met 10 geboden. Aan de hand daarvan delen wij ze met je als tips om je kansen te vergroten.

1. Persoonlijk
Laat je emoties zien terwijl je het verhaal vertelt. Zo krijg je connectie met het publiek. Gebruik zo min mogelijk clichés en maak je emoties zichtbaar.

2. Droom
Durf te delen wat je nog nooit hebt gedeeld. Ga verder dan het idee alleen. Vertel waar je over droomt.

3. Bezieling
Toon je nieuwsgierigheid en passie en sta stil bij het gevoel dat je jouw publiek wilt geven. Zo raak je het publiek bij hun hart en ziel.

4. Storytelling
Geef geen presentatie, maar vertel een verhaal. Verhalen blijven langer hangen en komen sterker over. Bovendien hebben verhalen een sterkere invloed op waarschijnlijkheidsinschattingen dan statistische feiten.

5. Commentaar
Geef commentaar op stellingen, meningen en quotes. Dit zorgt voor verbinding van mensen en maakt verschillen zichtbaar.

6. Kwetsbaarheid
Praat niet alleen over de successen, maar ook over de fouten. Succesverhalen worden gezien als het versterken en bewaken van je imago als professional en staat het lerend vermogen van falen in de weg. Voorkom ego-boosting en besef dat het publiek meer heeft aan het leren van jouw fouten.

7. Geen verkoop
Houd geen verkooppraatje. Dit doet afbreuk aan je verhaal en daarmee raak je het publiek kwijt.

8. Humor
Gebruik humor, dan blijft je verhaal het publiek langer bij. Dat werkt ook goed als je een zwaar verhaal vertelt. De humorstukjes zijn dan de lichtpunten.

9. Geen papier
Lees niet voor van een papiertje. Daarmee kom je niet kwetsbaar over en is het gevoel ver te zoeken, maar de allerbelangrijkste reden is dat je op zo een manier geen connectie krijgt met het publiek.

10. Tijd
Houd je aan de tijd die je hebt. Als je erover heen gaat, neem je eigenlijk tijd van je bezoekers af. Gebruik dus geen woord teveel.

We hopen je hiermee verder op weg te hebben geholpen. Wij bieden een springplank voor ambitieuze talenten en geven een stem aan hen, die graag willen maar nooit de kans krijgen. Geen opgeblazen succesformules, maar verhalen van praktijkdeskundigen die puur vertellen hoe zij iets hebben bereikt. Jij kan dit dan direct toepassen. Meld je aan voor de relatie-alerts en ben als 1e op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen! We sluiten af met ons favoriete TED-optreden. Enjoy!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Recente blogs